Jika seseorang itu bertanya mengapa Proton tidak lagi perlu wujud … atau mengapa Proton dapati mereka begitu sukar untuk membuat keuntungan selepas masa yang begitu panjang. Kebanyakan orang akan memetik hakikat bahawa syarikat ini langsung tidak kompetitif (dari segi reka bentuk, penyelidikan, ekonomi skala, bakat, pasaran domestik). Jika ini tidak cukup untuk meyakinkan anda, baiklah anda melihat keadaan industri kereta di seluruh dunia, dan kemudian melihat apa yang anda boleh disimpulkan dari gambar bawah:
Kesimpulan:
Lihatlah 99% daripada syarikat pengeluar kereta, majoriti daripada mereka berada di bawah satu unit yang besar. Bagaimana boleh Proton bersaing dengan unit-unit ini. Mereka dapat berkongsi kos penyelidikan, kos reka bentuk, proses pengurusan, perbelanjaan bahagian pejabat belakang, sumber ekonomi bidangan, kuasa pembelian atas pembekal dan juga pengedar … dengan pelbagai produk, mereka dapat “berunding dan mengaut manfaat dengan kerajaan dan persatuan” untuk mendapatkan pengecualian cukai, insentif dan tanah murah untuk pemasangan, pembuatan dan pengeluaran kereta mereka. Secara semula jadi syarikat yang mempunyai kumpulan yang lebih besar, bermaksud mereka mempunyai lebih keupayaan untuk menarik dan memberi ganjaran kepada bakat tulen.
Malah apabila kerajaan negara kita cuba untuk melindungi Proton dengan mengenakan tarif / cukai yang tinggi ke atas kereta asing yang diimport masuk ke negara kita, pasaran domestik kami hanya tidak cukup besar. Hampir semua keuntungan yang dicatatkan oleh Proton datang dari poket rakyat Malaysia yang tidak mempunyai pilihan tetapi untuk membayar kereta dengan kualiti yang lebih rendah yang dikeluarkan oleh Proton.
Mereka terpaksa buat demikian cuma dengan sebab bahawa harga Proton adalah lebih murah berbanding dengan kereta import. Tetapi ini bukan sebab syarikat asing yang jual kereta dengan harga yang tinggi, tapi ini adalah sebab kerajaan ingin memberikan perlindungan kepada Proton dan mengenakan cukai yang tinggi kepada kereta import.
Rakyat Negara Kita Bukan Kaya Sangat
Di manakah kita berada dari segi pendapatan per kapita, kita rakyat Malaysia bukan mempunyai pendapatan yang tinggi sebab kedudukan pendapatan rakyat Malaysia tidak dapat cari di tempat 30 atau 40. Tetapi di mana kedudukan kita dari segi harga kereta di seluruh dunia ??? Kami berada di atas 3. Ini merupakan sebahagian besar daripada duit pendapatan kita. Cukup la, rakyat subsidi, maka kerajaan juga memberikan pinjaman sekali demi sekali. Saya menyokong penuh patriotik tetapi kadang-kadang ia tidak lagi masuk akal. Sekurang-kurangnya kita memberi cubaan dan melangkah ke tahap yang lebih tinggi.
Setiap faktor yang telah saya sebutkan, anda boleh menentukan di mana Proton akan menjadi dari segi bersaing dengan syarikat-syarikat lain. Jadi, sila serius mempertimbangkan untuk menutupkan syarikat Proton, atau jualkannya kepada syarikat yang mampu belinya. Sebab kita tidak mempunyai skala ekonomi, kos kelebihan, keunggulan reka bentuk, … dan banyak lagi yang tidak boleh habis disebut. Jika tidak, Proton hanya akan terus meminta MOF (Ministry Of Finance) atau Kementerian Kewangan untuk dana setiap 3-5 tahun.